۲۹-۰۵-۰، ۰۳:۵۶ ق.ظ
خودرو بانک: ایمپالا (Impala/نوعی آهو چابک آفریقایی) در میان خودروهای آمریکایی موجود در بازار ایران، یکی از برترین و محترمترین نامها است. شهرت و احترامی که ایمپالا در بازار ایران به دست آورده است از تناسبات زیبای طراحی نسلهای متعدد، قیمت منطقی و حس سواری کشتی مانند آن نشات میگیرد. با توجه به آزادی بازار واردات خودرو ایران در سالهای پیش از ۱۳۵۷، بسیاری از نمونههای مختلف ایمپالا به کشور راه یافتند که بیشتر آنها را نمونههای نسل پنجم (۱۹۷۱-۱۹۷۶) و نسل ششم (۱۹۷۷-۱۹۸۵) تشکیل میدهند.
اما نمونه مورد بررسی باما یک مدل منحصر به فرد نسل سوم، مربوط به سال ۱۹۶۴ میلادی است که از دیدگاه طراحی در میان نمونههای ساده، اما جذاب ایمپالا و از محوبترین نسخههای این خودرو در بازار ایران قرار میگیرد.
جنگ اول به از صلح آخر
پیش از ورود به مقاله ابتدا باید برخی نکات پیرامون نام ایمپالا در ایران را مشخص کنیم. زمانی که در میان محصولات صنعت خودرو آمریکا نام ایمپالا به میان میآید، معمولا رنگ و بویی از تعصب همراه با احترام در پس نام این خودرو نهفته است. بله ایمپالا با آغاز تولید در سال ۱۹۵۷ میلادی و عبور از ۱۰ نسل مختلف به واقع خودرویی باسابقه و درخور احترام است. اما فراموش نکنیم که نام کاپریس (Caprice) اولین بار به عنوان تریم برتر برای سری ایمپالا در سال ۱۹۶۵ برای مدل اسپرت سدان ایمپالا به بازار معرفی شد. همانند بسیاری از نام تریمهای برتر آمریکایی، این نام نیز اندکی بعد در سال ۱۹۶۶ میلادی به عنوان مدل انحصاری و مجزا از ایمپالا به بازار معرفی شد و به عنوان محصولی کاملا متمایز با نام شورولت کاپریس روانه خط تولید شد که از دیدگاه جایگاه فراتر از ایمپالا، بلاِر و بیسکین قرار گرفت.
کاپریس نه تنها در زمان عرضه به عنوان تریم بلکه در زمان عرضه به عنوان مدلی انحصاری نیز برترو بالاتر از ایمپالا به حساب میآمد. در نتیجه از دیدگاه احساسی و منطقی، نام کاپریس برازندهتر، محترمتر، پر آپشنتر و بالاتر از نام ایمپالا است. اما برخورد با نام ایمپالا در بازار ایران بدون در نظر گرفتن این برتری حیاتی، با احترام و تعصب بیش از حدی همراه است که در مقایسه با برتری آپشنی و قیمتی نسخه کاپریس قابل درک نیست. با این وجود ایمپالا به دلیل ارائه مجموعهای از ویژگیهای رفاهی و عملکردی در بازه قیمتی رقابتی، به عنوان یکی از محبوبترین خودروهای آمریکایی تاریخ کسب جایگاه کرد.
اما نمونه مورد بررسی باما یک مدل منحصر به فرد نسل سوم، مربوط به سال ۱۹۶۴ میلادی است که از دیدگاه طراحی در میان نمونههای ساده، اما جذاب ایمپالا و از محوبترین نسخههای این خودرو در بازار ایران قرار میگیرد.
جنگ اول به از صلح آخر
پیش از ورود به مقاله ابتدا باید برخی نکات پیرامون نام ایمپالا در ایران را مشخص کنیم. زمانی که در میان محصولات صنعت خودرو آمریکا نام ایمپالا به میان میآید، معمولا رنگ و بویی از تعصب همراه با احترام در پس نام این خودرو نهفته است. بله ایمپالا با آغاز تولید در سال ۱۹۵۷ میلادی و عبور از ۱۰ نسل مختلف به واقع خودرویی باسابقه و درخور احترام است. اما فراموش نکنیم که نام کاپریس (Caprice) اولین بار به عنوان تریم برتر برای سری ایمپالا در سال ۱۹۶۵ برای مدل اسپرت سدان ایمپالا به بازار معرفی شد. همانند بسیاری از نام تریمهای برتر آمریکایی، این نام نیز اندکی بعد در سال ۱۹۶۶ میلادی به عنوان مدل انحصاری و مجزا از ایمپالا به بازار معرفی شد و به عنوان محصولی کاملا متمایز با نام شورولت کاپریس روانه خط تولید شد که از دیدگاه جایگاه فراتر از ایمپالا، بلاِر و بیسکین قرار گرفت.
کاپریس نه تنها در زمان عرضه به عنوان تریم بلکه در زمان عرضه به عنوان مدلی انحصاری نیز برترو بالاتر از ایمپالا به حساب میآمد. در نتیجه از دیدگاه احساسی و منطقی، نام کاپریس برازندهتر، محترمتر، پر آپشنتر و بالاتر از نام ایمپالا است. اما برخورد با نام ایمپالا در بازار ایران بدون در نظر گرفتن این برتری حیاتی، با احترام و تعصب بیش از حدی همراه است که در مقایسه با برتری آپشنی و قیمتی نسخه کاپریس قابل درک نیست. با این وجود ایمپالا به دلیل ارائه مجموعهای از ویژگیهای رفاهی و عملکردی در بازه قیمتی رقابتی، به عنوان یکی از محبوبترین خودروهای آمریکایی تاریخ کسب جایگاه کرد.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !